ایران استخر

پله و نردبان استخر و انواع آن

پله و نردبان استخر و انواع آن

پله و نردبان استخر

در این مقاله قصد داریم تا در مورد پله استخر که در نزد عموم نردبان استخر نیز نامیده می‌شود و انواع آن و نکات مهم در مورد خرید و نصب آن صحبت کنیم.

 در همه استخر‌‌ها از استخر خانگی گرفته تا استخر‌‌های مسابقه‌ای و همچنین استخر‌‌های درمانی، برای خروج افراد از آب استخر، از پله استفاده می‌شود. وجود این نردبان برای کمک به شناگران خسته است که راحت‌تر خود را به سکو‌‌های کنار آب برسانند. امروزه این پله‌ها در کیفیت و شکل‌های متفاوتی تهیه و ساخته می‌شوند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

پله استخر

نردبان یا پله استخر چیست؟

پله یا نردبان استخر یکی از تجهیزات اساسی استخر، در همه استخر‌‌ها است. در استخر‌‌هایی که بیش از ۱۰ متر طول دارند، معمولاً از دو نردبان و استخر‌‌هایی با طول کمتر از ۱۰ متر، از یک نردبان در قسمت‌های کم عمق استفاده می‌کنند. البته در استخر‌‌های خانگی، به‌طور کلی از دو نردبان استفاده می‌شود.

اصولا وقتی از نردبان در استخر‌‌ها سخن به میان می‌آوریم، منظور نردبان‌هایی با دو تا هشت پله است.

جنس پله استخر

جنس هر یک از انواع پله یا نردبان استخر با یکدیگر متفاوت است که جنس آنها همراه با ویژگی‌هایشان عبارت است از:

پله‌های پلیمری

این نمونه از پله‌ها را شما در دو رنگ سفید و یا مشکی می‌توانید مشاهده کنید. دلیل اصلی استفاده از پلیمر برای تولید این پله‌های قابلیت انعطاف پذیری بالای آن است. همچنین باید بدانید عوامل زیاد دیگری مانند دوام بالا، در دسترس بودن، قیمت مناسب، محکم بودن و همچنین مقاومت بالای پلیمر در برابر رطوبت از دیگر عوامل مهم استفاده از پلیمر برای تولید پله‌های استخر پلیمری است.

سایز‌‌های متنوعی از این نرده‌ها و پله‌ها را شما می‌توانید بر اساس نوع استخر خود خریداری کنید. تعداد پله‌ها هم بر اساس عمق استخر می‌تواند متعدد باشد. به طور معمول تعداد پله‌ها را تا سه عدد تنظیم می‌کنند. آن دسته از پله‌هایی که جنسشان از پلیمر است نرده و کفی شان هم پلیمری است.

یکی از نکات مثبت و مهمی در مورد پلیمر‌‌ها این است که حرارت کمی را جذب می‌کنند و به اندازه فلز‌‌ها داغ نمی‌شوند. بنابراین آنها در فصل تابستان زیر نور آفتاب زیاد داغ نمی‌شوند که شما را اذیت کنند. به همین دلیل از پله‌های پلیمری برای استخر‌‌های روباز استفاده می‌شود.

زنگ زدگی و یا خوردگی هم درون این پله‌ها امکان ندارد که مشاهده کنید. عمر مفید نردبان یا پله استخر پلیمری زیاد است و قیمت خرید آن  هم بسیار مناسب است. بیشتر افرادی که در ویلا‌‌ها و باغ‌ها استخر دارند برای تولید نرده استخر نمونه‌های پلیمری را سفارش می‌دهند.

خرید نردبان استخر یا پله استخر

پله‌های استیل

استیل یکی از دیگر فلزاتی است که برای تهیه و تولید پله یا نردبان استخر از آن استفاده می‌کنند. استیل‌ها زیبایی بی نظیری به استخر می‌بخشند و هم اینکه نمونه‌های ضد زنگ آنها برای استخر مناسب هستند.

یکی از اصلی‌ترین معایب آنها این است که در فصل تابستان زیر نور خورشید بیش از اندازه داغ می‌شوند. به همین دلیل بیشتر استخر‌‌هایی که سرپوشیده هستند را با استفاده از این پله‌ها تجهیز می‌کنند.

شما باید به خوبی بدانید که قیمت خرید این نمونه از پله‌ها نسبت به نوع پلیمری بیشتر است. آن دسته از استیل‌های بی کیفیت که ارزان هستند بعد از مدت زنگ می‌زنند و در استخر نباید استفاده شوند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این نمونه از پله‌ها زیبایی شان است.

ترکیب پلیمر و استیل

یکی از دیگر انواع پله یا نردبان استخر ترکیب جنس پلیمر و استیل است. این نمونه از پله‌ها را با استفاده از پلیمر و استیل طراحی می‌کنند که نرده‌ها از جنس استیل است و سطح پله از جنس پلیمر است. این نمونه از پله‌ها از آنجایی که تلفیقی هستند هزینه خریداری مناسبی دارند.

البته باید بدانید از آنجایی که تنها بخش نرده‌ای پله‌ها از آب بیرون می‌زند زیبایی استیل را نمی‌توانید مشاهده کنید. پله‌هایی هم که زیر آب هستند با استفاده از پلیمر تولید شده‌اند. وزن این نمونه از پله‌ها بسیار سبک است و نصب کردن آنها آسان است.

نردبان استخر

در نصب پله‌های استخر به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هر کدام از انواع پله‌هایی که در بالا توضیح دادیم کاربرد مخصوص به خود را دارند و همه آنها در همه انواع استخر امکان نصب و استفاده را ندارند. در ادامه به نکاتی که برای نصب پله استخر باید رعایت شود اشاره می‌کنیم.

  • در استخر‌هایی که نیاز است از دو پله مجزا در قسمت‌های کم عمق یا عمیق استفاده شود، حتماً باید به صورت استاندارد فاصله بین ۵ تا ۷ متر رعایت گردد.
  • برای نصب هر پله باید به عمق و ابعاد فضای لبه‌های استخر و کاربری استخر توجه ویژه‌ای کرد.
  • در نصب نردبان باید به پوشش استخر توجه کنید. مثلاً بدانید پوشش استخر شما از چه نوعی است. بعضی از استخر‌ها با ورق ژئو ممبران پوشش دارند و قاعدتاً نحوه نصب پله‌ها در این نوع پوشش با دیگر پوشش‌ها متفاوت است. بر این اساس بهتر است برای انتخاب نردبان مناسب، حتماً از متخصص مربوطه در این زمینه یاری بخواهید.
  • مورد دیگری که باید حتماً دقت شود، استفاده از نردبان یا پله‌های مناسب در استخر‌هایی است که لبه‌هایشان از سطح زمین فاصله دارد یا استخری که لبه‌های آن هم سطح زمین است. دلیل دقت به این نوع تفاوت، وجود یا عدم وجود سرریز در کناره‌های استخر است.
  • در نصب پله استخر باید زیرسازی استخر را هم مد نظر قرار دهید. زیرسازی استخر باید از استحکام کافی برخوردار باشد. زیرا پایه‌های اصلی پله‌ها به لبه‌های استخر پیچ می‌خورند و ثابت قرار می‌گیرند. همچنین برای قرار گرفتن پله‌ها در کاسه استخر نباید آنها در دیواره‌ها پیچ شوند. زیرا موجب نشتی در دیوار‌ها می‌گردد. تنها باید با قالب بندی‌های مخصوص، آنها را به دیوار تکیه دهید. این نکات باید حتما در هنگام طراحی استخر مورد توجه قرار گیرد.
نصب پله استخر

خرید نردبان استخر

اگرچه ممکن است نردبان یکی از تجهیزات پیش پا افتاده استخر‌ها به نظر برسد که افراد، توجه چندانی به آن ندارند اما این قطعه یکی از مهم‌ترین لوازم استخر است که بدون آن گاهی شنا کردن و استفاده از استخر، برای شناگران بسیار دشوار می‌شود. بعلاوه، همان‌گونه که اشاره شد انواع و جنس پله‌های استخر متفاوت است و لازم است که با توجه به نوع و کاربری استخر از نردبان مناسبی استفاده شود.

در این زمینه مشاوران ایران استخر در ارتباط باشید. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


مجری استخر در شیراز، پروژه لاکچری فرهنگ شهر
پروژه استخر و جکوزی دینکان
پروژه استخر، جکوزی و سونا خیابان قدوسی شیراز
پروژه لوله کشی و تاسیسات گرمایش استخر در شیراز
پروژه لوله کشی و تاسیسات گرمایش استخر قم آباد شیراز
اجرای سیستم لوله کشی و تاسیسات گرمایش-صدرا

اطلاعات تماس