ایران استخر

انواع روکش استخر

انواع روکش استخر

انواع روکش استخر

پوشش استخر یا روکش استخر، یک نوع پوشش برای استخر است که معمولاً در زمان‌هایی که از استخر استفاده نمی‌شود، بر روی آن قرار می‌گیرد. این پوشش می‌تواند استخر را در برابر شرایط نامساعد محیطی مانند سرما، گرما، آلودگی و غیره محافظت کند. استفاده از پوشش استخر، موثر‌ترین روش برای کاهش هزینه‌های گرمایش استخر است. با استفاده از پوشش استخر، می‌توان تا ۵۰-۷۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد. پوشش استخر در استخر‌های فضای باز و داخل سالن نیز قابل استفاده است.

 

استفاده از روکش استخر در استخر‌های داخل سالن، نیاز به تهویه را کاهش داده و در نتیجه باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. در استخر‌های فضای باز، ۷۵-۸۵ درصد انرژی خورشیدی که به سطح استخر نفوذ می‌کند، توسط آن جذب می‌شود. با استفاده از پوشش مناسب، می‌توان تبخیر آب استخر را کاهش داد و در نتیجه در مصرف آب صرفه جویی کرد.

یکی از راه‌هایی که افراد برای پوشاندن استخر خود از آن استفاده می‌کنند، استفاده از ورق‌های پلاستیکی است. استفاده از یک ورق بزرگ پلاستیکی برای پوشاندن استخر، بهترین گزینه نیست زیرا نگهداری و مدیریت آن بسیار سخت است و به راحتی پاره می‌شود. به همین دلیل بهتر است از پوشش‌های طراحی شده مخصوص استخر استفاده کرد. این پوشش‌ها از مواد مخصوصی مانند پلی اتیلن تثبیت کننده uv، پلی پروپیلن و یا وینیل ساخته شده‌اند و می‌توانند در دو حالت مات یا شفاف و همچنین در رنگ‌های مختلف ساخته شوند. در شرایط هوایی خشک و یا بادی، بهتر است از یک پوشش استخر شفاف یا حبابی در طی ساعات روز استفاده شود. بهترین نوع روکش استخر باید ارزان باشد، به طور کامل استخر را بپوشاند، به آسانی باز و بسته شده و استفاده از آن آسان باشد.

انواع کاور استخر

انواع روکش استخر بر اساس جنس آن‌ها و یا اتوماتیک بودن، به سه دسته اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی تقسیم می‌شوند. هر نوع پوشش استخر ویژگی‌ها و مشخصه‌های منحصربفردی دارد که به شما در انتخاب درست برای پوشاندن استخرتان کمک می‌کند.

روکش استخر خورشیدی (Solar pool cover)

روکش استخر خورشیدی

پوشش حبابی یا کاور استخر خورشیدی، در مقایسه با انواع دیگر روکش استخر، ارزان‌تر است. این پوشش استخر در طول روز گرما را جذب می‌کند و در شب به حفظ این گرما و از دست نرفتن آن کمک می‌کند. این روکش تنها پوششی است که آب استخر را گرم نگه می‌دارد و در نتیجه به صرفه‌جویی در هزینه‌ی گرم کردن آن کمک می‌کند.

از مزایای روکش استخر خورشیدی می‌توان گفت که در صورت استفاده از این روکش، میزان تبخیر آب تا ۹۹ درصد کاهش می‌یابد و باعث صرفه‌جویی در میزان هزینه‌های تامین آب می‌شود. همچنین، از کثیف شدن آب استخر جلوگیری می‌کند و به دلیل وزن سبک خود، برای استفاده و جابجایی بسیار آسان است. اما در مقابل مزایای این روکش، می‌توان از معایب آن نیز نام برد. این نوع روکش سطح محکمی ندارد و ممکن است برای کودکان و یا حیوانات خانگی خطرناک باشد.

روکش استخر اتوماتیک (Automatic pool cover)

روکش استخر اتوماتیک

باز و بسته شدن این نوع روکش استخر، به طور اتوماتیک انجام می‌گیرد. این ویژگی باعث شده تا مشکل عدم ایمنی برای کودکان و حیوانات را برطرف سازد و استفاده و جمع آوری آن را نیز راحت کند. این نوع کاور استخر نیز میزان تبخیر آب را به حد قابل توجهی کاهش می‌دهد اما نسبت به کاور استخر خورشیدی در قیمت بالایی ارائه می‌شود.

روکش استخر حرارتی (Thermal pool cover)

روکش استخر حرارتی

روکش استخر حرارتی یکی از بهترین انواع روکش‌های استخر است چرا که نسبت به دیگر انواع پوشش‌های استخر، گرمای بیشتری را بخاطر داشتن لایه عایق، حفظ می‌کند.

از دیگر مزایای این نوع پوشش استخر می‌توان به این موراد اشاره کرد که میزان تبخیر آب را تا 98% کاهش می‌دهد و از ورود آلودگی، خاک، برگ و دیگر موارد به استخر جلوگیری می‌کند. همچنین این کاور استخر از آب استخر در مقابل اشعه uv خورشید محافظت می‌کند و همین امر باعث می‌شود که از رشد جلبک در استخر جلوگیری شود.

روکش استخر زمستانی (Winter pool cover)

روکش استخر زمستانی

این نوع روکش استخر از یک نوع پارچه مخصوص با جنس پلی اتیلن ساخته شده است که از استخر در برابر باد، باران و برف در زمستان مراقبت می‌کند. البته استفاده از این نوع پوشش برای همه فصول مناسب است. از نقاط مثبت این نوع پوشش می‌توان به وزن سبک و باز و بسته شدن آسان اشاره کرد. همچنین این نوع کاور استخر در مقابل اشعه uv خورشید دارای لایه محافظتی است و از رشد جلبک در استخر جلوگیری می‌کند. اما این نوع کاور در مقایسه با دیگر انواع پوشش‌ها، به نقاطی در اطراف استخر برای نگهداری پوشش نیازمند است.

روکش استخر پنهان شونده (Hidden pool cover)

روکش استخر پنهان شونده

پوشش پنهان شونده استخر، جهت حفظ زیبایی استخر کاربرد دارد.  از این نوع کاور می‌توان برای  استخر‌های فعال و یا استخر‌های در حال ساخت به کار برد. این پوشش به صورت اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی وجود دارد که استفاده از آن را بسیار آسان می‌کند.

این نوع روکش استخر برای انواع استخر با فرم‌های گوناگون قابل استفاده است اما ممکن است برای نصب در برخی استخر‌های قدیمی با مشکل روبرو شود.

پوشش های استخر قابل تنظیم (Retractable pool cover)

روکش استخر قابل تنظیم

این پوشش استخر هنگام نصب از سطح آب فاصله دارد به همین دلیل استفاده از استخر‌های فضای باز را در فصل زمستان نیز، امکان پذیر است. از مزایای این نوع پوشش استخر می‌توان به مواردی چون کاهش 95% تبخیر آب، صرفه جویی در انرژی، کاهش استفاده از مواد شیمیایی جهت نگهداری از استخر، کاهش زمان تمیز کردن استخر، استفاده از استخر در همه فصول سال اشاره کرد.

اما از معایب این نوع روکش‌های استخر نیز می‌توان به مواردی چون اشغال فضای زیاد، زمان بر بودن نصب مدل دستی آن اشاره کرد. همچنین ممکن است که این نوع پوشش، برای یک فرم بخصوص استخر مناسب نباشد.

عوامل موثر در انتخاب و نصب پوشش استخر

با توجه به مدل‌های زیاد روکش‌های استخر، ممکن است هنگام انتخاب بهترین نوع روکش برای استخر خود دچار سردرگمی شوید، بنابراین برای داشتن بهترین انتخاب بهتر است تا به موارد زیر توجه داشته باشید.

کاربرد روکش استخر: در وهله اول توجه به این نکته که دلیل اصلی شما برای استفاده از کاور استخر چیست، مهم است. بنابراین با توجه به هدف شما (محافظت از کودکان یا حیوانات خانگی، صرفه جویی در انرژی و غیره) می‌توانید انتخاب‌های خود را محدود سازید.

محل استخر شما: با توجه به شرایط منطقه‌ای و اقلیمی استخر خود، می‌توانید روکش مناسب را از نظر جنس مواد به کار رفته در آن، انتخاب کنید.

فرم و نوع استخر: توجه به شکل ظاهری و نوع استخر خود (درون زمین یا روی سطح زمین) باشد، و سالنی یا فضای باز بودن استخر، در انتخاب نوع روکش مناسب کمک کننده است.

گارانتی: توجه به شرایط گارانتی و مدت زمان آن از دیگر موارد کمک کننده در انتخاب بهترین نوع کاور استخر است.

در نهایت برای داشتن بهترین انتخاب، جهت کاور کردن استخر خود می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


مجری استخر در شیراز، پروژه لاکچری فرهنگ شهر
پروژه استخر و جکوزی دینکان
پروژه استخر، جکوزی و سونا خیابان قدوسی شیراز
پروژه لوله کشی و تاسیسات گرمایش استخر در شیراز
پروژه لوله کشی و تاسیسات گرمایش استخر قم آباد شیراز
اجرای سیستم لوله کشی و تاسیسات گرمایش-صدرا

اطلاعات تماس